Hibridação cultural como horizonte metodológico para a criação de música contemporânea.
AUTOR(ES)
Paulo Oliveira Rios Filho
DATA DE PUBLICAÇÃO
2010
RESUMO
This work results from a research process in musical composition focused on the study of cultural hybridization as a methodological horizon for contemporary music creation. Aiming at the investigation of creative processes resulting from intercultural dialogues in music, it is divided in four basic parts: the first involves a considerable review of the existing literature on the subject of hibridization and theory of composition; the second is an elaboration of the methodological horizon itself; and the last one presents descriptions of four pieces insofar as they relate to the theme. Two of its most significant resultsthe Typological Table of Cultural Hibridization in Musical Composition and the descriptions of compositional processes present in four worksinvolve the identification of hyridization strategies and procedures and do represent a continuum between analytical and practical levels of the compositional challenge.
ASSUNTO(S)
música composição hibridação cultural diálogos interculturais music composition cultural hybridization intercultural dialogues composicao musical
ACESSO AO ARTIGO
Documentos Relacionados
- A Boa-fé objetiva como critério delimitador do abuso do direito da teoria contratual contemporânea.
- A Coordenação Motora como Dispositivo para a Criação: uma abordagem somática na dança contemporânea
- A configuração da violência em contos da literatura brasileira contemporânea.
- A identidade cultural como fator de integração. Comunicação, história, cultura e memória na hibridação dos itálicos no Brasil
- Música Contemporânea em Minas Gerais: os Encontros de Compositores Latino-americanos de Belo Horizonte (1986-2002)