Immersive Environments
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1. Los entornos de aprendizaje inmersivo y la enseñanza a ciber-generaciones
Abstract Despite the fact that technology is a core tool for teaching and learning, technological advances and its applications even demand greater dissemination and socialization, especially within the teachers’ community in developing countries. This article systematizes a virtual learning state-of-the-art and describes the more important technological a
Educ. Pesqui.. Publicado em: 19/06/2019
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2. Da sensação ausente à sensação como potência : tema e variações sobre a relação arte-tecnologia / De la sensation absente à la sensation comme puissance : thème et variations sur le rapport art-technologie
One of the basic assumptions of this thesis is to consider that actually there are potentialities to be explored in the relation between art and technology. However, presenting this relationship in the form of dichotomy mainly in contemporary expressions based on digital information, seems unpromising, although it is common practice. Valuing an artistic work
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 20/10/2012
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3. Development of a discrete event simulation Kernel for manufacturing systems with 3D visualization / Desenvolvimento de um núcleo de simulador de eventos discretos para sistemas de manufatura com visualização 3D
The need of knowledge and control of the manufacturing environment is continuously growing. Over the last century and the beginning of this, several tools and procedures were designed in order meet those necessities. Among them, simulation is a decision support tool widely used, mainly in the manufacturing industry. Virtual reality can be used in those simul
Publicado em: 2010
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4. Cooperative object manipulation in collaborative virtual environments
Cooperative manipulation refers to the simultaneous manipulation of a virtual object by multiple users in an immersive virtual environment (VE). In this work, we present techniques for cooperative manipulation based on existing single-user techniques. We discuss methods of combining simultaneous user actions, based on the separation of degrees of freedom bet
Journal of the Brazilian Computer Society. Publicado em: 2008
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5. Associação de redes de Petri com objetos virtuais e reais para controle de ambientes virtuais imersivos e telepresença / Association of Petri nets with virtual and real objects for controlling immersive virtual environments and telepresence
A telepresença, como um refinamento da teleoperação, permite que o indivíduo controle não apenas a simulação mas a própria realidade. Uma vez que, esta proporciona a habilidade de manipular a realidade física remotamente em tempo real, através de sua representação virtual. Através da tecnologia de realidade virtual, pode-se criar uma grande dive
Publicado em: 2008
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6. Contribuições ao desenvolvimento de um sistema de telepresença por meio da aquisição, transmissão e projeção em ambientes imersivos de vídeos panorâmicos. / Contributions to the development of a system of telepresença by means of the acquisition, transmission and projection in imersivos environments of panoramic videos.
Sistemas de telepresença têm sido pesquisados e desenvolvidos para inúmeras aplicações que exigem a presença física de pessoas em ambientes inacessíveis; tais situações são diversas, desde aquelas relacionadas com educação a distância até aquelas que envolvem alta periculosidade. Neste trabalho, a pesquisa e desenvolvimento se concentram na co
Publicado em: 2006
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7. Um ambiente de multiprojeção totalmente imersivo baseado em aglomerados de computadores. / A complete immersive multiprojection environment based in computer clusters.
In the last decades, virtual reality technology has been increasingly used in many applications for the society. Particularly in the beginning of 90s, we can observe the advent of virtual reality based in multi-projections, leading to the construction paradigm of CAVE like virtual reality systems. The goal of this thesis is to present the research and de
Publicado em: 2005
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8. Fadas: um sistema de autoria para criação e manipulação de mundos virtuais em ambientes imersivos. / FADAS: an authorship system for multiprojection immersive environments.
Os avanços tecnológicos trouxeram novos recursos e meios pelos quais o homem pode se expressar de maneiras diferentes, através de linguagens visuais, sonoras, gestuais, tácteis, e outras, que se complementam. Estes meios abrem um leque maior de oportunidades para o homem usar a sua a capacidade criativa, explorar mundos, conceitos e experiências, aprend
Publicado em: 2004
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9. Place illusion and plausibility can lead to realistic behaviour in immersive virtual environments
In this paper, I address the question as to why participants tend to respond realistically to situations and events portrayed within an immersive virtual reality system. The idea is put forward, based on the experience of a large number of experimental studies, that there are two orthogonal components that contribute to this realistic response. The first is
The Royal Society.