Memory And Fiction
Mostrando 1-12 de 35 artigos, teses e dissertações.
-
1. DEATH GAMES AND THE PERSISTENCE OF MEMORY: J. G. BALLARD’S WORLD WAR II FICTIONS
Abstract This article is a discussion of J. G. Ballard’s (semi-)autobiographical war narratives, with a focus on the different textual strategies and processes of signification Ballard employs from his avant-garde novel The Atrocity Exhibition (1970) to the feverish fictional account of his time in World War II China in “The Dead Time” (1977) and Empir
Ilha Desterro. Publicado em: 2021-04
-
2. Em busca da terra sem males: violência, migração e resistência em Kaká Werá Jecupé e Eliane Potiguara
Resumo O artigo tematiza a literatura indígena brasileira produzida a partir da década de 1990, em especial nas obras de Kaká Werá Jecupé e de Eliane Potiguara, por meio da relação de violência histórica, migração forçada, ameaça de perda de identidade e luta política enquanto núcleo e mote dessa mesma literatura de autoria indígena. O argume
Estud. Lit. Bras. Contemp.. Publicado em: 28/10/2019
-
3. Lembranças do existir: narrativas de memória em A disciplina do amor, de Lygia Fagundes Telles
Resumo O objetivo deste trabalho é analisar a representação da memória na obra A disciplina do amor (1980), de Lygia Fagundes Telles. Para tanto, problematiza-se o modo como a narradora revisita o passado na tentativa de compreensão do presente. Por ser produto da linguagem, o relato memorialístico vai além da sua especificidade histórica. Na ressign
Estud. Lit. Bras. Contemp.. Publicado em: 21/02/2019
-
4. Gol y memoria: el fútbol en la narrativa en lengua española del XXI
Abstract: Soccer is an account that the supporter needs to keep in his memory. Literature provides the football with the creation of a symbolic universe that transcends the events of the field. This paper presents an overview through the soccer narrative in Spanish of 21st century, highlighting its main dynamics, authors and works. Short story and novel coex
Let. Hoje. Publicado em: 2017-12
-
5. Silêncio e evocação na ficção autobiográfica. Uma leitura de Lenta Biografia, de Sergio Chejfec / Silence and recollection of autobiographical fiction. A reading of Slow biography, of Sergio Chejfec
Este estudo consiste na análise do romance Lenta biografía (2007), do escritor argentino Sergio Chejfec. Nosso trabalho propõe uma leitura reflexiva acerca de como a ficção coloca em cena a possibilidade e, ao mesmo tempo, a impossibilidade do relato autobiográfico. A escrita do romance apresenta-se como evocação e deslinde ao pacto autobiográfico u
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 19/06/2012
-
6. O bruxo e o ilusionista: Machado de Assis e seu leitor Woddy Allen / The wizard and the ilusionist: Machado de Assis and his reader Woody Allen
A presente tese tem como intuito investigar as relações entre as narrativas de Machado de Assis e de Woody Allen, autores de épocas e culturas bastante distintas. No entanto, através da análise do papel da ironia na obra de ambos tornou-se possível aproximar Memórias póstumas de Brás Cubas, romance de 1881 de Machado, e Stardust Memories, filme lan�
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 21/03/2011
-
7. Uma luz na escuridão: ficção, memórias e (auto)biografia na escrita de Salim Miguel / A light in the darkness: fiction, memories and (auto)biography in Salim Miguels work
Nur na escuridão (1999) tells the story of a Lebanese family that decides to leave their homeland and emigrate to the Americas, in order to find better living conditions. The crossing from this family between distinct worlds, as the East and West are, is constituted as indelible mark in the way of being and feeling from the characters and the narrator himse
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 04/03/2011
-
8. "And what is there does not destroy the memory": history, memory and fiction in the work of WG Sebald / 'E o que resta não destrói a memória': história, memória e ficção na obra de W. G. Sebald
The aim of this dissertation is to analyze how German writer W.G. Sebald (1944-2001) talks about History, Memory and Fiction in his four prose books. The narratives of this author act by collecting several trails and fragments from the past through encounters with people, images, objects landscapes and places of memory - something that recall us of the histo
Publicado em: 2010
-
9. Fiction and autobiography: a comparative analysis of Thomas Bernhards narratives / Ficção e autobiografia: uma análise comparativa das narrativas de Thomas Bernhard
This work deals with the comparison of the first autobiographical volume of the Austrian writer Thomas Bernhard, Die Ursache. Eine Andeutung (1975), with his novel Auslöschung. Ein Zerfall (1986), which has some characteristics of the autobiographical genre. The comparison intends to show how the same themes are configured in both cases and how the differen
Publicado em: 2010
-
10. IMAGENS DO FEMININO: A CONSTRUÇÃO DE GÊNEROS NA TELEVISÃO BRASILEIRA / IMAGES OF FEMININE: THE CONSTRUCTION OF GENDERS ON BRAZILIAN TELEVISION
This thesis analyzes the female representations in the serial fictions produced by Globo TV Network studying the series Malu Mulher and Mulher, and the miniseries Anos Dourados and Hilda Furacão. Considering the television set as a means of transmission which is characterized by its velocity, fragmentation, and simultaneity of contents, one is able to ident
Publicado em: 2010
-
11. Desobramento: constelações clínicas e políticas do comum / Unworking (Desoeuvrement) clinical and political constellations of the common.
Operating in the very writing another way of thinking and working the clinic, free from its humanitarian utopias and from its productive, utilitarian and socialistic requirements is the proposition of this text. Interwoven in invented narratives, the clinic comes up here as fables in their points of contagion with some art mentioned in experiences occurred i
Publicado em: 2010
-
12. A memória de futuro analisada pela linguagem cinematográfica: diálogos entre a teoria do cinema e Mikhail Bakhtin / The memory of future analyzed by filmic language: dialogue between Cinema Theory and Mikhail Bakhtin
The present study aims to analyze the representations of future in four science fiction movies launched at random during the past thirty years. Blade Runner,by Ridley Scott, Artificial Intelligence, by Steven Spilberg, Idiocracy, by Mike Judge and Children of Men by Alfonso Cuarón, compose our selected corpus for discussion and dialogue. For that purpose, w
Publicado em: 2009