Portrait Painting
Mostrando 1-8 de 8 artigos, teses e dissertações.
-
1. Autorretrato de Amedeo Modigliani do acervo do MAC USP à luz de sua história material
RESUMO Este artigo em duas partes (histórico e análise, seguida da parte de interpretação dos dados obtidos por técnicas analíticas) apresenta um estudo da obra Autorretrato (1919, óleo/tela, 100 x 65 cm) de Amedeo Modigliani, pertencente ao acervo do Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo (MAC USP). Através do cotejamento entre a
An. mus. paul.. Publicado em: 05/12/2019
-
2. O retrato de Anna de La Grange como Norma, de Louis-Auguste Moreaux: a retratística teatral e a circulação de modelos no Brasil do século XIX
RESUMO Este artigo analisa a pintura de Louis-Auguste Moreaux intitulada O retrato da atriz Lagrange (Museu Nacional de Belas Artes, Rio de Janeiro), exposta em 1860 em homenagem à atriz e cantora francesa Anna de La Grange em seu papel como Norma, personagem da ópera de Vincenzo Bellini. O artigo analisa a crítica do período, a carreira de Anna de La Gr
Rev. Inst. Estud. Bras.. Publicado em: 26/08/2019
-
3. Retrato pictórico moderno: suas formas e significados / Modern portrait painting: its forms and meanings
The portrait, like any image, is one form of specific ideology of the image field, irreducible, different from the ideologies of other fields, such as politics, literary, etc. Therefore, it is an image ideology, it means, a relatively coherent visual set of beliefs, values and representations, produced by the representative of the social class that commissio
Publicado em: 2010
-
4. Retrato e auto-retrato na obra de Egas Francisco / Portrait and self-portrait in the work of Egas Francisco
Egas Francisco is painter for over fifty years. He has held up over the years with the money he receives from the sale of his works and art classes, which sometimes helped him to survive. It is not the purpose of this study fit all the pieces of the huge puzzle that is the life of an artist. Anyone who has played this game knows he has shares more colorful a
Publicado em: 2010
-
5. (RE) CONFIGURAÇÕES DO EU: A PRODUÇÃO DE AUTORRETRATOS FOTOGRÁFICOS COMO FICÇÃO/ENCENAÇÃO / (RE) CONFIGURATIONS OF ME: THE PRODUCTION OF PHOTOGRAPHIC SELF-PORTRAITS LIKE FICTION/DRAMATIZATION
This theoretical and practical research proposes to investigate the artistic creation process of photographic self-portraits. It analyzes the possibilities of identity reconfigurations, involved in this process, resulting in the series (Re)Configurações do eu [(Re)Configurations of me], produced from two different types of images: photos 3x4 of documents a
Publicado em: 2010
-
6. IDENTIDADES HÍBRIDAS: PROCESSOS DE SUBJETIVAÇÃO ATRAVÉS DA FRAGMENTAÇÃO E (DES)MONTAGEM DIGITAL
Esta pesquisa propõe uma reflexão e análise sobre questões relativas à hibridação nos procedimentos da arte contemporânea, tendo como fio condutor, o meu processo artístico. Desenvolvo uma produção visual, com base na fotografia digital, sobre identidades híbridas em retratos e autoretratos. O presente estudo envolve a análise do dispositivo art
Publicado em: 2009
-
7. Auto - Retrato - o espelho, as coisas / Auto - Retrato - o espelho, as coisas
The main subject of this research is the self-portrait. Three methods have been used to accomplish it: Painting, photography and graphic design. The aim of the research is to establish relations between the painting as a method of representation (subjectivity + phenomenology) and the photography as an indicative method (subjectivity + machine/program)*. In a
Publicado em: 2006
-
8. Modos de negra e modos de branca : o retrato "Baiana" e a imagem da mulher negra na arte do seculo XIX
This study is an investigation about the portrait ?Baiana?. It relates the painting to the cultural habits and values of its time, as well as with the iconography of the 19th century. Gender and ethnicity are central to the research
Publicado em: 2005