Theatre Critical
Mostrando 1-12 de 24 artigos, teses e dissertações.
-
1. L’arte nella costruzione della memoria collettiva colombiana: l’apporto della diaspora in Europa
Abstract The aims of this article is to show how, in the context of the armed conflict in Colombia, the Colombian diaspora in Europe, through some of its artistic expressions, offers an important contribution to the construction of the collective memory of the country. Four art proposals with a strong performative value are compared by means of content analy
REMHU, Rev. Interdiscip. Mobil. Hum.. Publicado em: 2021-08
-
2. JEFFREY C. ALEXANDER ON THE THEATRICALITY OF SOCIAL LIFE: DEEPENING THE HERMENEUTICS OF CULTURAL SOCIOLOGY
Resumo Este artigo analisa criticamente a sociologia cultural desenvolvida por Jeffrey C. Alexander, concentrando-se em sua visão sobre a teatralidade da vida social. Argumenta que se, de um lado, a perspectiva de Alexander de fato se articula com uma avaliação substantiva da dimensão performativa da vida social e política - o que vai ao encontro do pro
Sociol. Antropol.. Publicado em: 2019-04
-
3. Performance e imagem técnica: o processo criativo da "Rainha de Copas e suas 7 primas invejosas" / Performance and technical image: the creative process of "A Rainha de Copas e suas 7 primas invejosas"
The objective of this work is to research and produce a critical thinking about the use of technological apparatus to produce the technical image. The proposal of this research is to create and experiment a digital and technological game using the body and the technical basis of theatre and circus as receptive and interactive environments, through multimedia
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 17/05/2012
-
4. Temas e acontecimentos da história do Brasil contemporâneo pela dramaturgia de Gianfrancesco Guarnieri
Este trabalho aborda por meio da relação história/teatro e arte/política, a produção dramatúrgica de Gianfrancesco Guarnieri no período de 1958 a 1976. Comprometido com a realidade brasileira, fez de sua arte bandeira de luta por uma politização cada vez maior dessa sociedade, ou seja, o comprometimento político assumido por sua produção artíst
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 24/02/2012
-
5. Um estudo sobre a influência de Eugenio Barba e o terceiro teatro na América Latina : limite, alteridade, invenção : Yuyachkani, Teatro de los Andes e Lume / An study on the influence of Eugenio Barba and the third theatre on Latin America : limit, alterity, invention : Yuyachkani, Teatro de los Andes and Lume
This dissertation aims at verifying the influence of Eugenio Barba and the Third Theatre on Latin America. In order to achieve this goal, it was decided to focus on the work of three Latin American theatre groups: Yuyachkani (Peru), Teatro de los Andes (Bolivia) and LUME (Brazil). At first, on chapter one, a historical-critical gathering of facts was made ab
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 25/08/2011
-
6. Cena Teatral e Recepção Estética o olhar dos críticos para os espetáculos Trono de Sangue (1992) e Macbeth (1992)
No Brasil, a partir de 1985 após o fim da ditadura militar e o retorno às liberdades democráticas todos os segmentos sociais passaram por significativas mudanças, observadas também nos fazeres artísticos, em especial no teatro. Anteriormente grande parte as produções voltavam seus olhares majoritariamente para a composição cênica de espetáculos q
Publicado em: 2011
-
7. Teatro legislativo: aspectos teatrais, políticos e jurídicos
The scientific inquiry presented has as central object the Legislative Theatre, of Augusto Boal. First of all, we try to register the experience carried through by Boal during his public mandate while councilman in the city of Rio de Janeiro in the year of 1993; by that time, the performances resulted on the approval of some municipal laws. From the accompli
Publicado em: 2009
-
8. João, Artur e Alice: brincando de fazer teatro na contemporaneidade (processos de criação como prática pedagógica) / João, Artur e Alice: brincando de fazer teatro na contemporaneidade (processos de criação como prática pedagógica)
A report and critical analysis resulting from my twenty-year experience in teaching theatre to lay people at Colégio Singular in the city of Santo André. This study suggests the development of creation processes as a relevant practice in theatre pedagogy. Starting with the investigation of tree model scenes created by the students, we suggested some common
Publicado em: 2009
-
9. Zur Inversion des Subjektbegriffs im medizinisch-literarischen Kontext Georg Büchners
The purpose of this paper is to compare Büchner's medical and literary discourse, namely Probevorlesung über Schädelnerven and Woyzeck. Both texts were written towards the end of the author's short life. The comparative analysis provides evidence that Büchner inverts the notions of subjectivity and objectivity; he lets them 'go on their head', "auf dem K
Pandaemonium ger.. Publicado em: 2009
-
10. O Pagador de Promessas: um drama trágico em tempos modernos
This work aims at a critical and interpretative analyses of Dias Gomes dramatic work, the focus of investigation being placed on the social drama O Pagador de Promessas. The theoretical basis for this study departs from the concept of tragedy in the philosophical and literary tradition, considering Aristotles propositions and his comments on the Greek traged
Publicado em: 2009
-
11. Ópera da cidadania: entre fardos e performáticos o corpo em performance na Polícia Militar da Bahia
This dissertation encompasses a critical view of my performance in association with Bahia Military Police through their Theater Group, under the perspective of the policemans body visibility and its representation. Dealing with concepts related to scene, ritual, and daily life, I aim at analyzing policemens performance not only in the Ópera da Cidadania (Ci
Publicado em: 2009
-
12. Arte em tempos de "chirinola" : a proposta de renovação teatral de Coelho Netto (1897-1898) / Art in times of "entrapment" : Coelho Netto´s proposal of theater renewal
In this work, I analyze the theater plays with which Henrique Maximiniano Coelho Netto (1864- 1934) - important Brazilian writer in the turn of the nineteenth century to the twentieth - started his interference in the stage of Rio de Janeiro, specially the "dramatic poem" Pelo Amor! (1897), the "lyric episode" Ártemis and the "ballad in rhythmic prose" Hós
Publicado em: 2009